تعاون مجموعة من الأفراد لتحقيق هدف مشترك، حيث يتم توزيع المهام والمسؤوليات بشكل يحقق الكفاءة والفعالية، مع تعزيز التواصل والتفاهم بين الأعضاء، و توجيه وتحفيز الآخرين لتحقيق أهداف محددة. تتطلب مهارات مثل اتخاذ القرار، التأثير، والتواصل الفعّال. القائد لا يفرض السيطرة بل يُلهم الفريق للعمل بإبداع وكفاءة و تطوير الثقة بالنفس و اتخاذ قرارات ذكية والتعامل مع التحديات بفعالية في المجال المهني، تعزز القيادة فرص التقدم الوظيفي، بناء فرق ناجحة، وتحقيق الأهداف التنظيمية بكفاءة.
A group of individuals working together to achieve a common goal, where tasks and responsibilities are distributed in a manner that achieves efficiency and effectiveness, while enhancing communication and understanding between members, and directing and motivating others to achieve specific goals. It requires skills such as decision-making, influence, and effective communication. The leader does not impose control, but rather inspires the team to work creatively and efficiently, develop self-confidence, make smart decisions, and deal with challenges effectively in the professional field. Leadership enhances career advancement opportunities, builds successful teams, and achieves organizational goals efficiently.
كلية الاعلام / جامعة بغداد