كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

اثر ستراتيجية تدريسية وفقا لانموذج ناردو المطور في التحصيل والتفكير الجبري لدى طلاب المرحلة المتوسطة "The effectiveness of a teaching strategy according to the developed Nardo model in achievement and algebraic thinking among intermediate students "

by نورس كريم محمد خلفNawras Kareem Mohammad Khalaf (قسم الرياضيات)

Europe/Berlin
بناية الكلية/قسم الرياضيات (قاعة المرحوم أ.د. عريبي الزوبعي)

بناية الكلية/قسم الرياضيات (قاعة المرحوم أ.د. عريبي الزوبعي)

Description

هدف البحث الى معرفة اثر ستراتيجية تدريسية وفقا لانموذج ناردو المطور في التحصيل والتفكير الجبري لدى طلاب المرحلة المتوسطة.
ولتحقيق هدف البحث وضعت الباحثة الفرضيتين الصفريتين الآتيتين:
1. ((لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية التي ستُدرس على وفق ستراتيجية تدريسية وفقا لانموذج ناردو المطور ودرجات طلاب المجموعة الضابطة التي ستُدرس بالطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل)).
2. ((لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية التي ستُدرس على وفق ستراتيجية تدريسية وفقا لانموذج ناردو المطور ودرجات طلاب المجموعة الضابطة التي ستُدرس بالطريقة الاعتيادية في اختبار التفكير الجبري)).
اتبعت الباحثة منهج البحث التجريبي، اذ تم اعتماد التصميم شبه التجريبي ذي الاختبار البعدي لكل من التحصيل والتفكير الجبري لمجموعتين مستقلتين متكافئتين غير متساويتين، اذ تم اختيار (متوسطة زين العابدين (ع) للبنين) قصديًا، التابعة الى المديرية العامة لتربية بغداد /الكرخ الثانية لتطبيق التجربة وعلى عينة تتألف من (64) طالبًا من طلاب الصف الثاني المتوسط للعام الدراسي (2023-2024م)، بواقع (31) طالبًا للمجموعة الضابطة المتمثلة بشعبة (أ)، و(33) طالبًا للمجموعة التجريبية المتمثلة بشعبة (ب).
وتم اجراء التكافؤ احصائيًا بين طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في المتغيرات (التحصيل السابق في مادة الرياضيات، والمعرفة الرياضية السابقة، والذكاء)، التي ترى الباحثة انها يمكن ان تكون لها تأثير في متغيراتها التابعة.
ومن ثم تم اعداد متطلبات التجربة، التي تتمثل بتحديد المادة العلمية، وتحليل المحتوى لتلك المادة وفقا لمكونات المعرفة الرياضية، وصياغة الأغراض السلوكية بحسب تصنيف بلوم للمجال المعرفي، وتم اعداد الخطط التدريسية، وبناء أداتي البحث المتمثلتين بـ(اختبار التحصيل في مادة الرياضيات، واختبار التفكير الجبري)، اذ تألف اختبار التحصيل من (32) فقرة موضوعية، في حين تألف اختبار التفكير الجبري من (33) فقرة موضوعية، وكان معامل ثبات الاداتين مقبولًا، كما كانت معاملات الصعوبة والتمييز وفعالية البدائل الخاطئة جيدة. 
وقد قامت الباحثة بتدريس المجموعة التجريبية وفقا للستراتيجية التدريسية المقترحة وفقا لانموذج ناردو المطور، كما درست المجموعة الضابطة وفقا للطريقة الاعتيادية، وبعد ان انهت التجربة طبقت كلاً من اختبار التحصيل واختبار التفكير الجبري على كلتا المجموعتين (التجريبية والضابطة).
وتم استعمال عدد من الوسائل الإحصائية المتضمنة في الحقيبة الإحصائية SPSS الإصدار 23.
وتم من ذلك التوصل الى النتائج الاتية:
1) يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية التي درست مادة الرياضيات المقرر تدريسها على وفق الستراتيجية التدريسية وفقا لانموذج ناردو المطور ودرجات طلاب المجموعة الضابطة التي درست وفقا للطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل لصالح المجموعة التجريبية.
2) يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية التي درست مادة الرياضيات المقرر تدريسها على وفق الستراتيجية التدريسية وفقا لانموذج ناردو المطور ودرجات طلاب المجموعة الضابطة التي درست المادة على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التفكير الجبري لصالح المجموعة التجريبية.
ومن اهم الاستنتاجات التي توصلت اليها الباحثة هي :
ان الستراتيجية التدريسية وفقا لانموذج ناردو المطور لها اثر إيجابي في متغيري التحصيل والتفكير الجبري في مادة الرياضيات، اذ قدمت مجموعة من التوصيات، منها:
إجراء دورات تدريبية لمدرسي ومدرسات مادة الرياضيات في قسم الاعداد والتدريب لحثهم على تطبيق الستراتيجية التدريسية المقترحة وتوظيفها في تدريسهم لما لها من اثر إيجابي في كل من التحصيل والتفكير الجبري.
وقدمت مجموعة من المقترحات، منها إجراء دراسة:
1. على وفق الستراتيجية التدريسية وفقا لانموذج ناردو المطور في مراحل دراسية أخرى.                                                                               
2. على وفق الستراتيجية التدريسية وفقا لانموذج ناردو المطور في متغيرات أخرى، مثل الذكاء الستراتيجي، والذكاء السائل، والحس الرياضي، ومتغيرات سلوكيـة مثل الدافعية نحو مادة الرياضيات.                                                       The research aimed to determine the effect of a teaching strategy according to the developed Nardo model on achievement and algebraic thinking among middle school students. To achieve the research goal, the researcher developed the following two null hypotheses: 1. ((There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who will be taught according to a teaching strategy according to the developed Nardo model and the scores of the students of the control group who will be taught in the usual way in the achievement test)). 2. ((There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who will be taught according to a teaching strategy according to the developed Nardo model and the scores of the students of the control group who will be taught in the usual way in the algebraic thinking test)). The researcher followed the experimental research approach, as the experimental design was adopted with a post-test for both achievement and algebraic thinking, and for two independent, unequal, unequal groups, as (Zain Al-Abidin (PBUH) Middle School) was chosen.For boys) intentionally, affiliated with the General Directorate of Education of Baghdad / Al-Karkh II, to implement the experiment on a sample consisting of (64) students from the second intermediate grade for the academic year (2023-2024 AD), with (31) students for the control group represented by Division (A), and (33) students for the experimental group represented by Division (B). Statistical parity was conducted between the students of the experimental and control groups in the variables (previous achievement in mathematics, previous mathematical knowledge, intelligence), which the researcher believes could have an impact on the dependent variables. Then, the requirements for the experiment were prepared, which consisted of identifying the scientific material, analyzing the content of that material according to the components of mathematical knowledge, formulating the behavioral objectives according to Bloom’s classification for the cognitive field, teaching plans were prepared, and building two research tools represented by (the mathematics achievement test and the algebraic thinking test). The achievement test consisted of (32) objective items, while the algebraic thinking test consisted of (33) items.Objectively, the reliability coefficient of the two tools was acceptable, and the coefficients of difficulty, discrimination, and effectiveness of incorrect alternatives were good. The researcher taught the experimental group according to the proposed teaching strategy according to the developed Nardo model, and she also taught the control group according to the usual method, and after she finished the experiment, she applied both the achievement test and the algebraic thinking test to both groups (experimental and control). A number of statistical methods included in the SPSS statistical package, version 23, were used. During this, the following results were reached: 1. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who studied the mathematics subject to be taught according to the proposed teaching strategy according to the developed Nardo model and the scores of the students of the control group who studied according to the usual method in the achievement test, in favor of the experimental group. 2. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the group’s studentsThe experimental group that studied the mathematics subject to be taught according to the proposed teaching strategy according to the developed Nardo model, and the grades of the students of the control group that studied the subject according to the usual method in the algebraic thinking test, in favor of the experimental group.
Among the most important conclusions reached by the researcher are: The teaching strategy according to the developed Nardo model has a positive impact on the variables of achievement and algebraic thinking in mathematics, as a set of recommendations were presented, including: Conducting training courses for male and female mathematics teachers by the Directorate of Preparation and Training to encourage them to apply the proposed teaching strategy and employ it in their teaching because of its positive impact on both achievement and algebraic thinking. A set of proposals, including conducting a study: 1. According to the teaching strategy according to the Nardo model developed in other academic stages. 2. According to the teaching strategy according to the Nardo model developed in other variables, such as strategic intelligence, fluid intelligence, and sense-making.Mathematics, behavioral variables such as motivation towards mathematics.