كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

أثر استراتيجية الخطوات السبع PQ5R في تحصيل مادة الكيمياء وما وراء الفهم عند طالبات الصف الخامس العلمي The effect of the seven - step strategy PQ5R on the Achievement of chemistry and meta comprehension among the fifth- grade science students- secondary grade Inter mediate female

by هدى خليل حسن كاظمHuda Khalil Hassan Kazem (قسم الكيمياء)

Europe/Berlin
البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

Description

​هدف البحث الى التعرف على اثر استراتيجية الخطوات السبعPQ5R في تحصيل مادة الكيمياء وما وراء الفهم عند طالبات الصف الخامس العلمي, ولتحقيق هدفي البحث اعتمدت الباحثة التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي في اجراء التجربة, وتحدد مجتمع البحث بطالبات الصف الخامس العلمي في المدارس الثانوية والاعدادية, وقد اختيرت ثانوية الزمر للبنات قصدياً, ومن ثم تم اختيار شعبتين من الصف الخامس العلمي عشوائياً لتمثل احداهما المجموعة التجريبية بواقع (33)طالبة , درسن على وفق استراتيجية الخطوات السبع PQ5R, والاخرى تمثل المجموعة الضابطة بواقع (33) طالبة درسن على وفق الطريقة الاعتيادية, لتكون عينة البحث (66) طالبة من طالبات الصف الخامس العلمي, وقد كوفئت المجموعتين عبر متغيرات (العمر الزمني بالأشهر, اختبار المعلومات السابقة, اختبار الذكاء, مقياس ما وراء الفهم ). اما اداتا البحث فقد قامت الباحثة ببناء الاختبار التحصيلي والذي تألف من (40) فقرة منها (31) فقرة موضوعية و (9) فقرات مقالية , وقامت بتبني مقياس ما وراء الفهم من (وهبه،2021) الذي تكون من (56) فقرة, وللتأكد من صدق وثبات كلتا الاداتين تم عرضهما على السادة المحكمين والخبراء, واعتماد الوسائل الاحصائية الاتية (صعوبة الفقرة, معامل التمييز, فاعلية البدائل الخاطئة, الاحتبار التائي , طريقة التجزئة النصفية, طريقة معامل الفا كرونباخ) وتم تحليل جميع البيانات باستخدام الوسائل الاحصائية (SPSS) ، وتوصلت الباحثة الى النتائج الاتية : توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية التي تدرس مادة الكيمياء باستخدام استراتيجية الخطوات السبع PQ5R وبين متوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة التي تدرس بالطريقة الاعتيادية في تحصيل مادة الكيمياء عند طالبات الصف الخامس العلمي, توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية التي تدرس مادة الكيمياء باستخدام استراتيجية الخطوات السبع PQ5R وبين متوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة التي تدرس بالطريقة الاعتيادية في مقياس ما وراء الفهم وقد اظهرت النتائج الاحصائية تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي لمادة الكيمياء ومقياس ما وراء الفهم ومن النتائج قدمت الباحثة عدداً من التوصيات والمقترحات.

The aim of the research is to identify the effect of the seven-step strategy (PQ5R) on the achievement of chemistry and metacomprehension among fifth-grade science students. To achieve the two aims of the research, the researcher adopted an experimental design with partial control in conducting the experiment, and the research population was determined by fifth-grade science students in secondary and middle schools. They were chosen. Al-Zumar Secondary School for Girls intentionally, and then two classes from the fifth science grade were randomly selected, one of which represented the experimental group with (33) students who studied according to the seven-step strategy PQ5R, and the other represented the control group with (33) students who studied according to the usual method, so that it would be a sample. The research included (66) female students from the fifth science grade The two groups were rewarded via variables (chronological age in months, previous information test, previous achievement, intelligence test, and metacomprehension scale). As for the two research tools, the researcher built an achievement test consisting of (40) items, including (31) objective items and (9) essay items. She adopted the metacomprehension scale from (Wahba, 2021), which became (56) items, and it was confirmed that The validity and reliability of both tools, and the following statistical methods were adopted (paragraph difficulty coefficient, discrimination coefficient, The effectiveness of incorrect alternatives, t-test, split-half method, Cronbach’s alpha coefficient. All data were analyzed using statistical methods (SPSS), and the researcher reached the following results: There are statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores The female students of the experimental group who are taught chemistry using the seven-step strategy (PQ5R) and the average scores of the female students of the control group who are taught using the usual method in achieving chemistry among the female students of the fifth scientific grade. There are also statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the female students of the experimental group who study chemistry using the seven-step strategy (PQ5R) and the average scores of the female students of the control group who study in the usual way on the metacomprehension scale. The statistical results showed the superiority of the experimental group. On the control group in the achievement test for chemistry and the metacomprehension scale, and from the results, the researcher presented a number of recommendations and proposals.