مركز احياء التراث العلمي العربي

تاثير بغداد على الفن التشكيلي // The Influence of Baghdad on Visual Artsحلقة نقاشية

by Dr د رشا عيسى (مركز احياء التراث)

Asia/Baghdad
قاعه د نبيله داود (مركز احياء التراث العلمي العربي )

قاعه د نبيله داود

مركز احياء التراث العلمي العربي

الجادرية / جامعة بغداد
Description

حلقه نقاشية 

 
بأشراف الأستاذ الدكتور ليث مجيد حسين مدير مركز احياء التراث العلمي العربي في جامعة بغداد نظم قسم توثيق بغداد صباح يوم الأربعاء الموافق ٥\١١\٢٠٢٥ في تمام الساعة العاشرة صباحاً وبحضور عدد من الباحثين والاكاديميين من تخصصات الفن والاجتماع والتراث الثقافي وعلى قاعة الأستاذة نبيلة عبد المنعم داود ورشة عمل بعنوان ( تأثير بغداد على الفن التشكيلي ) ألقى المحاضرة المدرس المساعد سرور محمد خليل \ كلية الآداب – جامعة بغداد متحدثة عن الدور الريادي لبغداد بوصفها فضاءً اجتماعياً وثقافياً مركّباً أسهم في تشكيل البنية الجمالية للفن التشكيلي العراقي مؤكدة أن هذا الفن لا يمكن فهمه بمعزل عن البنية الاجتماعية والتاريخية التي أنتجته وتم طرح مناقشة الفن البغدادي بوصفه نسقاً رمزياً يعكس ديناميات المجتمع العراقي وتحولاته عبر مراحل الازدهار والصراع والحروب.
كما أضافت الباحثة نماذج من أعمال جواد سليم ورفاقه في مدرسة بغداد للفن الحديث باعتبارها نموذجاً لتجسيد العلاقة الجدلية بين الفنان والمجتمع فوفقاً لمفهوم بيير بورديو عن الحقل الفني، يتفاعل الفنان مع البنية الاجتماعية وقيمها ومؤسساتها ليُنتج رموزاً بصرية تعبّر عن الهوية الجماعية وتكشف عن رأسمالٍ رمزي يرتبط بالمكان والتاريخ. وهدفت الورشة عن أهمية الفن التشكيلي البغدادي الذي لم يكن مجرّد ممارسة جمالية بل هو خطاب اجتماعي بصري يوثّق تحولات الوعي الجمعي ويعبّر عن روح المدينة بين الحنين والمقاومة بين استمرارية التراث وسؤال الحداثة. وقد تخللت الورشة عدة مداخلات حول مناقشة اهمية الفن والتراث وفي الختام شكرت إدارة المركز الباحثة متمنين لها دوام الموفقية والسداد خدمة لجامعتنا وعراقنا الحبيب .
 

Under the supervision of Professor Dr. Laith Majid Hussein, Director of the Center for the Revival of Arab Scientific Heritage at the University of Baghdad, the Baghdad Documentation Department organized on Wednesday morning, 5/11/2025, at exactly ten o’clock, and in the presence of a number of researchers and academics specializing in art, sociology, and cultural heritage, a workshop entitled “The Influence of Baghdad on Visual Arts” held in Professor Nabeela Abdul Munaem Dawood Hall.

The lecture was delivered by Assistant Instructor Surur Mohammed Khalil from the College of Arts – University of Baghdad, who discussed Baghdad’s pioneering role as a complex social and cultural space that contributed to shaping the aesthetic structure of Iraqi visual art. She emphasized that this art cannot be understood apart from the social and historical structures that produced it. The discussion addressed Baghdadi art as a symbolic system reflecting the dynamics of Iraqi society and its transformations through periods of prosperity, conflict, and war.

The researcher also presented examples of the works of Jawad Salim and his colleagues from the Baghdad School of Modern Art, considering them a model that embodies the dialectical relationship between the artist and society. In line with Pierre Bourdieu’s concept of the artistic field, the artist interacts with social structures, values, and institutions to produce visual symbols that express collective identity and reveal symbolic capital linked to place and history.

The workshop aimed to highlight the importance of Baghdadi visual art, which was not merely an aesthetic practice but a visual social discourse documenting the transformations of collective consciousness and expressing the spirit of the city—between nostalgia and resistance, between the continuity of heritage and the question of modernity. The workshop also included several interventions discussing the significance of art and heritage. At the conclusion, the center’s administration thanked the researcher and wished her continued success in serving the University and our beloved Iraq.

Organised by

حلقه نقاشية

د رشا عيسى