مركز احياء التراث العلمي العربي

المدرسة المستنصرية نموذج فريد في التعليم الاسلامي / Al-Mustansiriya School: A Unique Model in Islamic Educationمناقشة

by Dr م.م. زينب جمال (مركز احياء التراث)

Asia/Baghdad
قاعه د نبيله داود (مركز احياء التراث العلمي العربي )

قاعه د نبيله داود

مركز احياء التراث العلمي العربي

الجادرية / مجمع جامعة بغداد
Description

أشراف الأستاذ المساعد الدكتور ليث مجيد حسين مدير مركز احياء التراث العلمي العربي في جامعة بغداد نظم مركزنا سمنار صباح يوم الثلاثاء الموافق ٢٠٢٥\٦\١٧ في تمام الساعة العاشرة صباحاً وبحضور عدد من الأساتذة الاكاديميين وعلى قاعة الأستاذة نبيلة عبد المنعم داود بعنوان ( المدرسة المستنصرية نموذج فريد في التعليم الإسلامي ) ألقت المحاضرة م.م. زينب جمال نوروز التدريسية في مركزنا متحدثة عن تأسيس المدرسة المستنصرية في بغداد عام ٦٣١ هجريه على يد الخليفة العباسي المستنصر بالله لتكون واحده من اعظم المؤسسات التعليمية التي تدًرس جميع المذاهب الفقهية الإسلامية مما جعلها مثالاً للتعددية الفكرية والانفتاح العلمي في عصرها وما يميز المدرسة شموليه مناهجها اذ لم تقتصر على تدريس الفقه والشريعة بل توسعت لتشمل العلوم كافه وتميزت بمنشاتها العمرانية التي جمعت بين الجمال الوظيفي والفني واسهمت في اثراء الارث العلمي والثقافي للحضارة الإسلامية , وأضافت الباحثة ان النظام التدريس والإدارة في المدرسة المستنصرية متقدماً بالنسبة لزمنها اذ كانت تنظم الحصص الدراسية بأوقات محددة ويمنح الطلبة شهادات علمية عند التخرج في سابقة علمية تظهر مدى تطور الفكر التعليمي في الدولة العباسية ولاتزال المستنصرية حتى يومنا هذا تمثل إرثاَ حضارياً وتعليمياً يفخر بع العالم الإسلامي ونموذجاً ملهماً لمؤسسات التعليم في الماضي والحاضر .

The center of heritage revival organizes a seminar entitled “Al-Mustansiriya School: A Unique Model in Islamic Education.”

Under the supervision of Assistant Professor Dr. Laith Majid Hussein, Director of the Center for the Revival of Arab Scientific Heritage at the University of Baghdad ,the Center organized a seminar on the morning of Tuesday, June 17, 2025, at 10:00 a.m. The event was held in the lecture hall of Professor Nabeela Abdul Muneem Dawood and was entitled “Al-Mustansiriya School: A Unique Model in Islamic Education.”The lecture was delivered by Assistant Lecturer Zainab Jamal Nawroz, a faculty member at our Center. She discussed the founding of Al-Mustansiriya School in Baghdad in the year 631 AH (1234 CE) by the Abbasid Caliph Al-Mustansir Billah. The school became one of the greatest educational institutions of its time, notable for teaching all Islamic jurisprudential schools of thought, making it a symbol of intellectual plurality and academic openness during its era.

What distinguished the Mustansiriya School was the comprehensiveness of its curriculum. It went beyond teaching jurisprudence and Islamic law to encompass various branches of science. Architecturally, the school stood out with its functional and artistic elegance, contributing richly to the scientific and cultural legacy of Islamic civilization.The lecturer added that the administrative and instructional systems at Al-Mustansiriya were advanced for their time, with scheduled class sessions and the issuance of academic certificates upon graduation—an early example of organized educational structure, reflecting the intellectual advancement of the Abbasid state.To this day, Al-Mustansiriya remains a source of pride for the Islamic world, representing a civilizational and educational legacy and serving as an inspiring model for educational institutions past and present.

Organised by

سمنار

م.م. زينب جمال