مركز احياء التراث العلمي العربي

مكانة الاستاذ بين التراث والمعاصرة //The Status of the Professor Between Tradition and Modernityندوة

by Dr د. سالار علي (جامعه بغداد)

Asia/Baghdad
قاعه دنبيله داود (مركز احياء التراث العلمي العربي )

قاعه دنبيله داود

مركز احياء التراث العلمي العربي

الجادرية /مجمع جامعة بغداد
Description

ندوة

The Status of the Professor Between Tradition and Modernity 

الدكتور صلاح رشيد الصالحي \قسم التاريخ القديم المتقاعد من مركزنا قدَم بحثاً علمياً تناول فيه العصر الاكدي والسومري مسلطاً الضوء على مكانة الأستاذ او المعلم في تلك العصور التاريخية واستعرض في بحثة تطور النتاجات الأدبية والعلمية لدى الاكديين والسومريين وأكدت الباحثة الأستاذ الدكتورة وسن حسين محيميد التدريسية في مركزنا عن دور الأثر التربوي في الاسرة والمعلم في الديانات السماوية حيث ركزت في بحثها على الكتب الدينية للديانات السماوية التي تخص اليهودية والمسيحية التي ضمت في طياتها المفاهيم التربوية للتعليم والتعلم وتطبيقها على ارض الواقع وترسيخها على المراحل العمرية منذ نشأة الطفل والى الكبر ثم ألقت المدرس الدكتورة سحر حسن عبد الرسول التدريسية في مركزنا بحثها عن التعليم في العصر الإسلامي موضحةً أهمية بيان النصوص وشروط طلب العلم هو العقل الذي يدرك حقائق الأمور وكيفية الحصول على النتائج العلمية للمتعلم ثم تناولت المدرس الدكتورة سندس زيدان خلف التدريسية في مركزنا وموضوع بحثها عن مكانة المدرس في العهد العثماني حيث سعت الدولة العثمانية آنذاك لتطوير التعليم من اجل مصالحها التعليمية حيث أسست عدد من المدارس مجملها المدرسة الرشيدية والمدرسة الكلدانية وغيرها حيث تقدم المدرس المساعد رائد حمد الربيعي \ المديرية العامة لتربية ديالى ببحثه الموسوم حقوق المعلم وادأب المتعلم في التراث الإسلامي موضحاً حقوق المعلم في كلام أئمة المسلمين مستذكراً ابرز الائمة وهو امير المؤمنين علي بن ابي طالب ( عليه السلام ) وعن حفيده الامام زين العابدين ( عليه السلام ) واهمية دورهم القيادي والتعليمي المستمد من القيم الدينية ومسك ختام الندوة العلمية ببحث المدرس الدكتورة امتثال كاظم سرحان التدريسية في مركزنا والتي وضحت فيه مكانة الأستاذ في العصر الحديث ودوره في نقل المعلومات ليصبح مربياً ومرشداً لطلابه واكدت سرحان ان المعلم اصبح قائداً للعجلة التعليمية مستخدماً التكنولوجيا لتعزيز التعليم والمهارات المختلفة حيث تخللت الندوة عدة مداخلات علمية وفي ختامها شكرت إدارة المركز القائمين على هذه الندوة العلمية المتميزة في بيان مكانة الأستاذ متمنين لهم دوام الموفقية والنجاح في مسيرتهم العلمية خدمة لجامعتنا وعراقنا الحبيب .

The Center for the Revival of Arab Scientific Heritage Organizes a Scientific Symposium: “The Status of the Teacher between Heritage and Modernity”

Under the supervision of Professor Dr. Laith Majeed Hussein, Director of the Center for the Revival of Arab Scientific Heritage at the University of Baghdad, the Department of Humanities organized a scientific symposium on the morning of Wednesday, October 15, 2025, attended by a number of academics and researchers, in the Hall of Professor Nabeela Abdul Muneim Dawood.

The symposium was entitled “The Status of the Teacher between Heritage and Modernity” and was chaired by Professor Dr. Salar Ali Khudair, Head of the Department of Humanities at the Center. The event included the participation of several researchers, each presenting studies highlighting the role and significance of teachers across different eras and contexts:

Professor Dr. Salah Rasheed Al-Salhi, retired from the Department of Ancient History, presented a study on the Akkadian and Sumerian eras, focusing on the status of the teacher during these historical periods and reviewing the development of literary and scientific outputs among the Akkadians and Sumerians.

Professor Dr. Wasan Hussein Muheimid, a faculty member at our Center, discussed the educational impact of family and teachers in the Abrahamic religions, emphasizing religious texts of Judaism and Christianity that contain educational concepts applied across various developmental stages, from childhood to adulthood.

Assistant Professor Dr. Sahar Hassan Abdul Rasool presented a study on education in the Islamic era, highlighting the importance of understanding texts, the conditions for acquiring knowledge, the role of reason in comprehending truths, and how learners attain scientific results.

Assistant Professor Dr. Sundus Zidan Khalaf addressed the status of teachers during the Ottoman era, explaining the Ottoman state’s efforts to develop education for its interests, including the establishment of schools such as Al-Rashidiya and Al-Kaldaniya.

Assistant Professor Raed Hamad Al-Rubaie from the Directorate General of Education in Diyala presented a study entitled “Teachers’ Rights and Learners’ Etiquette in Islamic Heritage,” outlining teachers’ rights as highlighted by Muslim scholars, including Imam Ali ibn Abi Talib and his grandson Imam Zain al-Abidin, and emphasizing their leadership and educational role derived from religious values.

Assistant Professor Dr. Imtithal Kazem Sarhan, a faculty member at our Center, concluded the symposium with a study on the status of the teacher in the modern era, emphasizing the teacher’s role as an educator and guide, and highlighting how modern educators act as leaders in the learning process, using technology to enhance teaching and develop various skills.

The symposium included several scholarly interventions and discussions. At its conclusion, the Center’s administration expressed gratitude to all contributors for this distinguished symposium, highlighting the teacher’s status and wishing them continued success in their academic endeavors, serving both our university and beloved Iraq.

 

 

Organised by

ندوة الدراسات الانسانية

د سالار علي