كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

أثر انموذج كوسكروف في تحصيل مادة الفيزياء لدى طالبات الصف الرابع العلمي وتفكيرهن التوليدي The effect of the koscroffs model on the achievement of physics for fourth-grade female students and their generative thinking

by حلا عبدالرضا توفيقHala Abd alrda Tawfeeq Al-Shemry (قسم الفيزياء)

Europe/Berlin
بناية العمادة (قاعة المرحوم أ. سالم عبد الحميد)

بناية العمادة (قاعة المرحوم أ. سالم عبد الحميد)

Description

يهدف البحث التعرف على:( اثر انموذج كوسكروف في تحصيل مادة الفيزياء لدى طالبات الصف الرابع العلمي وتفكيرهن التوليدي).
ولتحقيق هدف البحث تم صوغ الفرضيتين الآتيتين :
-1 لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن على وفق انموذج كوسكروف ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل لمادة الفيزياء.
-2لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن على وفق انموذج كوسكروف ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التفكيرالتوليدي.
استعملت الباحثة التصميم شبه التجريبي ذو الضبط الجزئي بالاختبار البعدي، ويتحدد مجتمع البحث طالبات الصف الرابع العلمي للمدارس الثانوية والاعدادية الحكومية النهارية للبنات في مركز محافظة بغداد (الكرخ الثالثة) للعام الدراسي (2023-2024). 
وبلغت عينة البحث (60) طالبةً، بواقع (30) طالبة للمجموعة التجريبية درسن على وفق انموذج كوسكروف و(30) طالبة للمجموعة الضابطة درسن على وفق الطريقة الاعتيادية.
كوفئت المجموعتان بالمتغيرات (اختبار الذكاء اوتيس - لينون والتحصيل السابق لمادة الفيزياء و العمر الزمني واختبار التفكير التوليدي) كما أعدت الباحثة مستلزمات البحث المتمثلة بــ(تحديد المادة العلمية وصوغ الأغراض السلوكية وإعداد الخطط التدريسية).
واعدت الباحثة في بحثها اداتا البحث المتمثلة بـ (الاختبار تحصـيلي تكون من (40) فقرة اختيار من متعدد ذي أربعة بدائل ، وتم حساب معامل التمييز والصعوبة وفعالية البدائل والثبات له ، واختبار التفكير التوليدي تكون من (31) فقرة (27) فقرة موضوعية و(4) فقرات مقالية ، وتم حساب ومعامل التمييز والصعوبة والصدق والثبات له.
بعد الانتهاء من تدريس المادة العلمية والذي استغرق الفصل الدراسي الاول من العام الدراسي بواقع (3حصص) اسبوعياً لكل مجموعة ، تم اجراء اختبار بعدي للمجموعتين في الادوات اعلاه، وتمت معالجة البيانات يدوياً وبالاعتماد على برنامج الحقيبة الاحصائية (SPSS) لإيجاد (اختبار التائي لعينتين مستقلتين متساويتين، معاملات الصعوبة والتمييز ، فعالية البدائل الخاطئة)، تم التوصل للنتائج الاتية:
- تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في اختبار التحصيل واختبار التفكيرالتوليدي. 
وفي ضوء نتائج البحث قدمت الباحثة عدداً من التوصيات والمقترحات. 
The aim of the research is to: (Identify the effect of the Koscroffs model on the achievement of physics for fourth science students and their generative thinking). 
To achieve the research objectives, the following hypotheses were formulated: 
1- There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of the students of the experimental group who study according to the koscroffs model and the average scores of the students of the control group who study according to the usual method in the physics achievement test. 
2- There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who study according to the koscroffs model and the average scores of the students of the control group who study according to the usual method in the test of generative ethinking skills for physics. 
The researcher used the semi-experimental design with partial control in the post-test, and the research community is determined by the students of the fourth scientific grade of secondary and preparatory governmental daytime schools for girls in Baghdad Governorate Center (Al-Karkh 3rd) for the academic year (2023-2024). 
The research sample was (60) students, with (30) students of the experimental group studying according to and (30) student the koscroffs model of the control group studying according to the usual method. 
The two groups were rewarded with the variables (chronological age, previous achievement of physics, mental abilities test, generative thinking test) and the researcher prepared the research requirements
represented by (determining the scientific material, formulating behavioral objectives, preparing teaching plans). 
In her study, the researcher prepared the research tools represented by (constructing an achievement test consisting of (40) multiple-choice items with four alternatives, and stability, discrimination coefficient, difficulty, and the effectiveness of alternatives were calculated, building a generative thinking test, which consisted of (31) items (27) items objective and (4) essay paragraphs, sincerity, reliability, discrimination coefficient and difficulty were calculated). 
After completing the teaching of the scientific subject, which took the first semester of the academic year with (3 classes) per week for each group, a post-test was conducted for the two groups in the above tools, and the data were processed statistically by adopting (the statistical bag program (SPSS), t-test for two independent samples, coefficients Difficulty and distinction, the effectiveness of wrong alternatives, the following results were reached: 
The experimental group outperformed the control group in the achievement test and the generative thinking test. 
In the light of the research results, the researcher made a number of recommendations and suggestions.