كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

أثر استراتيجية دورمان في تحصيل طلاب الصف الثالث متوسط في مادة علم الاحياء وتنورهم التكنولوجي " The effect of Dorman’s strategy on the achievement of third-year intermediate students in biology and their technological enlightenment "

by حيدر عبد الحسين زايرHayder Abdulhussein Zayer (قسم علوم الحياة)

Europe/Berlin
البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

Description

مستخلص البحث
يشهد العالم اليوم ثورة علمية وتكنولوجية واسعة وتطورات هائلة في التكنولوجيا وتطبيقاتها، والتي أصبحت سمة مميزة من سمات هذا العصر، مما فرض وضعاً جديداً على التربية، والتعليم بضرورة مراجعة أهدافها، وبرامجها، وتنظيمات مؤسساتها، وأساليب عملها، وتشخيص النواحي التي تتطلب تغييراً جاداً، وايجاد البدائل في الطرائق والأساليب التدريسية التي تواكب العصر، ومن المعروف إنّ مادة علم الأحياء من المواد الدراسية العلمية المهمة لكونها تتضمن معلومات علمية ذات تأثير في حياة طلاب الثالث المتوسط خاصة والمراحل عامة، ولضمان ترسيخ هذه المعلومات ينبغي استعمال التقنيات الحديثة ومنها شاشات العرض، وذلك لأشراك أكثر من حاسة من حواس الطالب في العملية التعليمية.
هدف البحث التعرف على:
أثر استراتيجية دورمان في تحصيل طلاب الصف الثالث متوسط في مادة علم الاحياء وتنورهم التكنولوجي، ولغرض التحقق من هدفا البحث وضع البـاحث الــفرضيتين الصفريتين الأتيتين:
1- لا يوجد فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون علـى وفق استراتيجية دورمان ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون على وفق الطريقة الاعتيادية فـي اختبار التحصيل في مادة علم الاحياء.
2- لا يوجد فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون علـى وفق استراتيجية دورمان ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون علـى وفق الطريقة الاعتيادية وفقا للتنور التكنولوجي.
وللتحقق من صحة هاتين الفرضيتين الصفريتين أجرى الباحث تجربة استغرقت فصلاً دراسياً كاملاً، إذ تم اعتماد الباحث على الإجراءات الآتية:
اختيار المنهج التجريبي ذي الضبط الجزئي لمجموعتين متكافئتين وذي الاختبار البعدي للتحصيل، والقبلي والبعدي والتنور التكنولوجي، تألفت عينة البحث من (81) طالباً للمجموعتين وكوفئت مجموعتي البحث في متغيرات (العمر الزمني واختبار الذكاء واختبار المعلومات السابقة في مادة علم الأحياء ومقياس التنور التكنولوجي، كما حددت المادة العلمية والأهداف السلوكية، وتم أعداد الخطط التدريسية لمجموعتي البحث وبلغ عددها (20) خطة لكل مجموعة.
اذ أعُد الاختبار التحصيلي في مادة علم الأحياء وتألف من (40) فقرة، وتم التحقق من الصدق الظاهري، وصدق المحتوى بعد عرضه على مجموعة من المحكمين، وجربُ على عينتين استطلاعيتين من غير عينة البحث، فضلاً عن ذلك تم إعداد مقياس التنور التكنولوجي الذي تكون من (36) فقرة وقد تأكد الباحث من صدقه الظاهري بعرضه على المحكمين، ثم جرب على عينتين استطلاعيتين لغرض استخراج الخصائص السايكومترية.
تم تطبيق تجربة البحث في الفصل الدراسي الأول من السنة الدراسية (2023- 2024) وبعد انتهاء التجربة طبق الاختبار التحصيلي على طلاب مجموعتي البحث معاً.
تم تطبيق مقياس التنور التكنولوجي، ثم صُححت إجابات الطلاب وتمت معالجتها إحصائيا باستعمال الاختبار التائي (t-test) لعينتين مستقلتين وتم التوصل إلى النتائج الآتية: 
1- وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0,05) بين المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي في مادة علم الإحياء لصالح المجموعة التجريبية.
2- وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0,05) بين المجموعتين التجريبية والضابطة في مقياس التنور التكنولوجي لصالح المجموعة التجريبية.
ومن هذه النتائج استنتج الباحث إنّ للاستراتيجية دورمان أثراً دالاً إحصائيا في تحصيل الطلاب وتنورهم التكنولوجي، وفي ضوء ذلك وضع الباحث عدداً من التوصيات والمقترحات المتعلقة بنتائج البحث.

Abstract
The world today is witnessing a vast scientific and technological revolution and tremendous developments in technology and its applications, which have become a distinctive feature of this era, which has imposed a new situation on education with the necessity of reviewing its goals, programs, organizations of its institutions and methods of work, diagnosing the aspects that require serious change, and finding alternatives in the teaching methods and techniques that It keeps pace with the times, and it is known that biology is one of the important scientific subjects because it includes scientific information that has an impact on the lives of third-year intermediate students in particular and all stages in general. To ensure the consolidation of this information, modern technologies must be used, including display screens, in order to involve more than one senses in the educational process.
The research objective is to identify:
The effect of Dorman’s strategy on the achievement of third-year intermediate students in biology and their technological enlightenment, for the purpose of verifying the two objectives of the research, the researcher has developed the following two null hypotheses:
1. There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the experimental group students who study according to Dorman’s strategy and the average scores of the control group students who study according to the normal method in the achievement test in Biology.
2. There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average grades of the experimental group students who study according to Dorman’s strategy and the average grades of the control group students who study according to the normal method according to technological enlightenment.
To verify the validity of these two null hypotheses, the researcher has conducted an experiment that took an entire semester. The researcher relied on the following procedures:
I
Selecting the experimental method with partial control for two equal groups and the post-test for achievement and technological enlightenment; the research sample consisted of (81) students for the two groups. The two research groups were equivalent on the variables of chronological age, the intelligence test, the previous information test in biology, and the technological enlightenment scale.
The scientific material and behavioral objectives were determined, and teaching plans were prepared for the two research groups, and the number reached (20) plans for each group.
The achievement test in biology was prepared and consisted of (40) items, and it was completed
Verifying the apparent reliability and the content reliability after presenting it to a group of arbitrators, and it was tested on two exploratory samples other than the research sample. In addition, a technological enlightenment scale was prepared, which consisted of (36) items. The researcher has made sure of his apparent reliability was presented to the arbitrators, then he was tested on two exploratory samples for the purpose of extracting psychometric properties.
The research experiment was applied in the first semester of the academic year (2023-2024), and after the end of the experiment, the achievement test was applied to the students of both research groups together.
The technological enlightenment scale was applied, then the students’ answers were corrected and processed statistically using the second test (t-test) for two independent samples, and the results were reached.
To the following results:
1. There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the two experimental groups and control group in the achievement test in biology was in favor of the experimental group.
2. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the two groups experimental and control in the technological enlightenment scale is in favor of the experimental group.
II
From these results, the researcher has concluded that the Dorman strategy has a statistically significant impact on students’ achievement and technological enlightenment. In light of this, the researcher developed a number of recommendations and proposals related to the research results.