كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

"The effect of the digital scientific story strategy on the achievement of second grade intermediate students in science and their cognitive motivation "اثر استراتيجية القصة العلمية الرقمية في تحصيل طالبات الصف الثاني متوسط في مادة العلوم والدافع المعرفي لديهن

by نورا صفاء عبد الجبارNoora Safa Abdul-Jabbar Al-Shammari (قسم علوم الحياة)

Europe/Berlin
بناية العمادة (قاعة المرحوم أ. سالم عبد الحميد)

بناية العمادة (قاعة المرحوم أ. سالم عبد الحميد)

Description

هدف البحث التعرف الى:
1- أثر استراتيجية القصة العلمية الرقمية في تحصيل طالبات الصف الثاني متوسط في مادة العلوم.
2- أثر استراتيجية القصة العلمية الرقمية في الدافع المعرفي لدى طالبات الصف الثاني متوسط.
ولغرض التحقق من هدفي البحث صاغت الباحثة الفرضيتين الصفريتين:
1ـ لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللواتي يدرسن على وفق استراتيجية القصة العلمية الرقمية ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللواتي يدرسن على وفق الطريقة الاعتيادية في تحصيل مادة العلوم.
2ـ لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللواتي يدرسن على وفق استراتيجية القصة العلمية الرقمية ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللواتي يدرسن على وفق الطريقة الاعتيادية في الدافع المعرفي.
وتمثلت عينة البحث بطالبات الصف الثاني المتوسط في (ثانوية المعالي للبنات) التابعة إلى المديرية العامة للتربية في بغداد / الرصافة الثانية، تضمنت (66) طالبة موزعة بين مجموعتين، التجريبية ضمت (33) طالبة درسن على وفق استراتيجية القصة العلمية الرقمية. أما الضابطة ضمت (33) طالبة درسن على وفق الطريقة الاعتيادية. كوفئت مجموعتا البحث بمتغيرات (العمر الزمني بالأشهر، والذكاء، والمعلومات السابقة، ومقياس الدافع المعرفي)، ولتحقيق هدفي البحث بنت الباحثة أداتين، الأولى، اختبار تحصيل موضوعات مادة العلوم المؤلف من (40) فقرة. وتم تطبيقه استطلاعياً للتحقق من مؤشرات صدق البناء بحساب الاتساق الداخلي ومعاملات التمييز والصعوبة وفعالية البدائل الخاطئة، وبلغ معامل الثبات المحسوب بمعادلة الفا كرونباخ (0.75). أما الأداة الثانية، فهي مقياس الدافع المعرفي الذي تألف من (35) فقرة متدرجة الإجابة، وتم التحقق من ملاءمتها من حساب مؤشر القوة التمييزية ومعاملات الاتساق الداخلي، وبلغ معامل الثبات المحسوب (8.71).
وتم تطبيق التجربة في الفصل الدراسي الأول من العام (2023ــ2024). وبعد انتهاء التجربة تم تطبيق أداتي البحث، ومن ثم صححت الإجابات. وتم تحليلها باستعمال الاختبار التائي (t - test) لعينتين مستقلتين متساويتين باستخدام الحقيبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). وأظهرت النتائج:
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطالبات في الاختبار البعدي للمجموعتين في تحصيل مادة العلوم لصالح المجموعة التجريبية.​
ـ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طالبات المجموعتين في التطبيق البعدي لمقياس الدافع المعرفي لصالح المجموعة التجريبية.
وفي ضوء نتائج البحث تم التوصل الى الاستنتاج الاتي:
-أن استراتيجية القصة العلمية الرقمية تتميز بتقديم المادة العلمية بطريقة حديثة اقرب الى ميول واهتمامات الأجيال الحاليين تختلف عن الطرائق الاعتيادية التي أن اختلفت مسمياتها فجوهرها واحد.
وفي ضوء نتائج البحث التي تم التوصل اليها وضعت الباحثة توصيات ومقترحات ومنها:
- ضرورة اهتمام وزارة التربية بإقامة دورات تدريبية للمدرسين والمدرسات على التدريس بالاستراتيجيات الحديثة باستخدام التقنيات التكنولوجية كاستراتيجية القصة العلمية الرقمية وتشجيعهم في توظيفها داخل غرفة الصف لأنها أثبتت فاعليتها في رفع التحصيل العلمي لدى طالبات الثاني المتوسط في مادة العلوم والدافع المعرفي لديهن.
The research aims to identify:
1-The strategy of the scientific story in obtaining second-grade female students in the science subject.
2- The digital scientific story strategy in stimulating creativity among high-risk second-year students.
For the purpose of verifying the research objectives, the researcher formulated the two null hypotheses:
1- There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average grades of the female students of the experimental group who studied according to the digital science story strategy and the average grades of the female students of the control group who studied according to the usual method of collecting science subject.
2- There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the average grades of the female students of the experimental group who studied according to the digital scientific story strategy and the average grades of the female students of the control group who studied according to the usual method in cognitive motivation.
The research sample consisted of female students in the second intermediate grade in (Al-Maali Secondary School for Girls) affiliated with the General Directorate of Education in Baghdad / Al-Rusafa II. It included (66) students distributed between two groups. The experimental group included (33) students who studied according to the digital scientific story strategy. The control group included (33) female students who studied according to the usual method. The two research groups were rewarded with variables (chronological age in months, intelligence, previous information, and a measure of cognitive motivation). To achieve the research objectives, the researcher built two tools. The first was an achievement test for biology subjects consisting of (40) items. It was applied exploratively to verify construct validity indicators by calculating internal consistency, discrimination coefficients, difficulty, and effectiveness of false alternatives, and the reliability coefficient calculated using the Cronbach alpha equation reached (0.75). As for the second tool, the cognitive motivation scale, it consisted of (36) items with graded answers, and its suitability was verified by calculating the discriminatory power index and internal consistency coefficients, and the calculated reliability coefficient was (8.71). The experiment was implemented in the first semester of the year (2023-2024). After the experiment ended, the two research tools were applied, and then the answers were corrected. It was analyzed using the t-test for two equal independent samples using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results showed:
-There is a statistically significant difference between the average scores of female students in the post-test of the two groups in the achievement of biology in favor of the experimental group.
-There is a statistically significant difference between the average scores of female students in the two groups in the post-application of the cognitive motivation scale in favor of the experimental group.
In light of the research results, the following conclusions were reached, including:
1- The digital scientific story strategy is characterized by presenting scientific material in a modern technological way that is closer to the inclinations and interests of current generations, different from the usual methods, and even if its name differs, its essence is the same.
2-Conducting a study similar to the current study in other teaching subjects such as physics, chemistry, and mathematics, and at different educational levels.