كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

أثر استراتيجية الدليل الاستباقي في تحصيل مادة الفيزياء وكفاية التمثيل المعرفي لدى طلاب الصف الرابع العلمي "The Effect of the Proactive Guide strategy on the Achievement of Physics and the Adequacy of Cognitive Representation among Fourth Preparatory Scientific Grade Students "

by عمر عبد الكريم عبد اللهUmar Abdul karim AbdUllah (قسم الفيزياء)

Europe/Berlin
البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

Description

يهدف هذا البحث إلى معرفة أثر استراتيجية الدليل الاستباقي في :

.1 تحصيل مادة الفيزياء لدى طلاب الصف الرابع العلمي.

2 كفاية التمثيل المعرفي لدى طلاب الصف الرابع العلمي.

ولتحقيق هدفي البحث تمت صياغة الفرضيتين الصفريتين الآتيتين :

لا يوجد فرق تو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون وفقا لاستراتيجية الدليل الاستباقي ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون وفقا للطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل الدراسي المادةالفيزياء.

لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون وفقا لاستراتيجية الدليل الاستباقي و متوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون وفقاً للطريقة الاعتيادية في مقياس كفاية التمثيل.
اعتمد الباحث منهج البحث التجريبي المتمثل بتصميم الاختبار البعدي ذي الضبط الجزئي المجموعتين مستقلتين متساويتين، فقد تم تحديد مجتمع البحث بطلاب الصف الرابع العلمي، وتم اختيار إعدادية الريف للبنين بطريقة التعيين العشوائي البسيط (القرعة)، إذ بلغت عينة البحث (60) طالباً بواقع (30) طالباً في المجموعة التجريبية و (30) طالباً في المجموعة الضابطة، وتم إجراء التكافؤ بين المجموعتين في بعض المتغيرات التي من الممكن أن تؤثر في نتائج البحث من خلال الاشتراك مع المتغير المستقل في التأثير في دقة نتائج المتغيرات التابعة وهي : اختبار الذكاء والعمر الزمني محسوباً بالأشهر والتحصيل السابق السادة الفيزياء ومقياس كفاية التمثيل المعرفي)، وصاغ الباحث (119) هدفاً سلوكياً وفقاً لمستويات بلوم، كما أعد الباحث (27) خطة دراسية لكل مجموعة، وقد تم إعداد أداتي البحث الاختبار التحصيلي الذي تكون من (40) فقرة اختيار من متعدد، ومقياس كفاية التمثيل المعرفي الذي تكون من (54) فقرة، وقد تم التحقق من الخصائص السايكومترية للاختبار التحصيلي والمقياس بعد عرضه على عدد من المحكمين، وقد تم تحليل البيانات باستخدام الحقيبة الإحصائية (SPSS) وقد أظهرت النتائج الإحصائية تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي لمادة الفيزياء ومقياس كفاية التمثيل المعرفي، وفي ضوء ذلك تم التوصل إلى عدد من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.

Abstract:

The research aims to find out the effect of the proactive evidence strategy on

1- Academic achievement of physics among scientific fourth grade students.

2- The adequacy of cognitive representation among scientific fourth- grade students
To achieve the two aims of the research, the following two zero hypotheses were formulated

There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group students who study according to the proactive evidence strategy and the average scores of the control group students who study according to the traditional method in the achievement test of physics

There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group students who study according to the proactive evidence strategy and the average scores of the control group students who study according to the traditional method in the scale of theadequacy of cognitive representation.

The researcher adopted the experimental research approach, which consisted of designing a post-test with partial control for two equal independent groups. The research sample is (60) students, with (30) students of the experimental group studying according to the proactive evidence strategy and (30) students of the control group studying according to the traditional method.

Equality was conducted between the two groups in some variables that could affect the results of the research through participation with theindependent variable in influencing the accuracy of the results of the dependent variables, which are: (intelligence test, chronological age calculated in months, previous achievement in physics, and the adequacy of cognitive representation). The researcher formulated (119) behavioral objectives according to Bloom's levels, and the researcher also prepared (27) study plans for each group. Two research instruments were prepared: the achievement test, which consisted of (40) multiple-choice items, and scale of theadequacy of cognitive representation, which consisted of (54) items. The psychometric properties of the achievement test and the scale were verified after presenting it to a number of arbitrators, and the data was analyzed using the statistical package (SPSS), the statistical results showed the superiority of the experimental group over the control group in the achievement test ofphysics and the scale of the adequacy of cognitive representation. In light of finding, a number of conclusions, recommendations have been reached. The researcher also presenteda number of suggestions.