كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

What is the impact of employing integrated education on the achievement of physics for fourth-year scientific female students and the development of their self-learningاثر توظيف التعليم المدمج في تحصيل مادة الفيزياء لطالبات الصف الرابع العلمي وتنمية تعلمهن الذاتي

by شهد حقي اسماعيل جاسم Shahad Haqi (قسم الفيزياء)

Europe/Berlin
بناية العمادة (قاعة المرحوم أ. سالم عبد الحميد)

بناية العمادة (قاعة المرحوم أ. سالم عبد الحميد)

Description

ان الهدف من البحث هو تتبع اثر توظيف التعليم المدمج في تحصيل مادة الفيزياء لطالبات الصف الرابع العلمي وتنمية تعلمهن الذاتي، و منه ينبع السؤال الاتي: 
ما أثر توظيف التعليم المدمج في تحصيل مادة الفيزياء لطالبات الصف الرابع العلمي وتنمية تعلمهم الذاتي؟
و منه تتفرع الاسئلة الاتية: 
ما أثر توظيف التعليم المدمج في تحصيل مادة الفيزياء لطالبات الصف الرابع العلمي؟
ما أثر توظيف التعليم المدمج في تنمية التعلم الذاتي لطالبات الصف الرابع العلمي؟
وعليه وضعت الفرضيتين الاتيتين:
الفرضية الصفرية الاولى: لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي يدرسن على وفق التعليم المدمج لمادة الفيزياء ومتوسط درجات الطالبات اللاتي يدرسن بالطريقة التقليدية في تحصيل مادة الفيزياء. 
الفرضية الصفرية الثانية: لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي يدرسن على وفق التعليم المدمج لمادة الفيزياء ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي يدرسن بالطريقة التقليدية في تنمية تعلمهن الذاتي.
وبلغت عينة البحث (60) طالبة بواقع (30) طالبة للمجموعة التجريبية و(30) طالبة للمجموعة الضابطة اللاتي يدرسن مادة الفيزياء نفسها .
ولأجل تحقيق اهداف البحث قامت الباحثة بأعداد اداتي البحث (الاختبار) و (المقياس), فالاختبار يتكون من (40) فقرة اختيار من متعدد لقياس تحصيل مادة الفيزياء، والمقياس للتعلم الذاتي مكون من (40) فقرة, ثم عرضت على عدد من المحكمين المتخصصين في طرائق تدريس الفيزياء وعلم النفس التربوي والقياس والتقويم وذلك للتحقق من الخصائص السايكومترية، كما تم التحقق من ثبات الاختبار باستخدام معادلة الفا – كرو نباخ (α) اذ بلغت قيمة معامل الثبات (0,85).
وكانت نتائج الدراسة لصالح المجموعة التجريبية في تفوقها على المجموعة الضابطة سواء في التحصيل الدراسي او في تنمية التعلم الذاتي، و في ضوء النتائج قدمت الباحثة عددا من الاستنتاجات والتوصيات، كما خلصت الدراسة بعدد من المقترحات.

The aim of the research is to trace the effect of employing integrated education on the achievement of physics for fourth-year scientific female students and the development of their self-learning, and from this the question arises:
What is the impact of employing integrated education on the achievement of physics for fourth-year scientific female students and the development of their self-learning?
From it the following questions arise:
What is the effect of employing integrated education on the achievement of physics for fourth-year scientific female students?
What is the impact of employing integrated education on developing self-learning for fourth-grade scientific female students?
Accordingly, the following two hypotheses were made:
The first null hypothesis: There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average grades of the female students in the experimental group who study according to the integrated education method for physics and the average grades of the female students who study in the conventional method in achieving physics.
The second null hypothesis: There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average grades of the female students of the experimental group who study according to the integrated education method for physics and the average grades of the female students of the control group who study in the conventional method in developing their self-learning.
The actual sample size comprise (69) female students, with (37) female students for the experimental group and (32) female students for the control group who study the same physics subject.
In order to achieve the research objectives, the researcher prepared the research instruments (test) and (scale(.
The test consisted of (40) multiple-choice items to measure achievement in the subject of physics, and the scale for self-learning consisted of (40) items. It was then presented to a number of arbitrators specialized in methods of teaching physics, educational psychology, measurement and evaluation in order to verify the psychometric properties, as was verified. The reliability of the test was achieved using the Cronbach’s alpha equation (α), as the reliability coefficient value reached (0.85).
The results of the study were in favor of the experimental group in terms of its superiority over the control group, whether in academic achievement or in developing self-learning skills. In light of the results, the researcher presented a number of conclusions and recommendations, and the study concluded with a number of proposals.