كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

The effect of the innovative matrix strategy on the achievement of chemistry among fifth grade science students"أثر استراتيجية المصفوفة الابتكارية في تحصيل مادة        الكيمياء ومهارات التفكير العميق عند طلاب                الصف الخامس العلمي"

by علي سلمان مرادAli Salman Muad (قسم الكيمياء)

Europe/Berlin
بناية الكلية/البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

بناية الكلية/البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

Description

مستخلص البحث
   هدف البحث الى التعرف على اثر استراتيجية المصفوفة الابتكارية في تحصيل مادة الكيمياء ومهارات التفكير العميق عند طلاب الصف الخامس العلمي ، وللتحقق من هدفي البحث صيغت فرضیتان  صفریتان، الأولى تتعلق بالتحصيل والثانية تتعلق بمهارات التفكير العميق ، ولتحقيق هدفي البحث اعتمد الباحث المنهج التجريبي ذا الضبط الجزئي لمجموعتين متكافئتين ذواتي الاختبار البعدي للتحصيل واختبار مهارات التفكير العميق ، تكونت عينة البحث من (61) طالباً من طلاب الصف الخامس العلمي في ثانوية نور الولاية للعام الدراسي (2023-2024 )،اذا  بلغ عدد طلاب المجموعة التجريبية (30) طالبا والمجموعة الضابطة (31) طالب ، كوفئت المجموعتان في بعض المتغيرات منها العمر الزمني بالشهور، اختبار المعلومات السابقة لمادة الكيمياء، واختبار الذكاء ،التحصيل السابق المادة الكيمياء ) ، ولتحقيق هدفي البحث تم اعداد اختبار تحصيلي لمادة الكيمياء واختبار لمهارات التفكير العميق ، وتألف الاختبار التحصيلي من ( 40 فقرة ) ، (35) منها فقرة موضوعية من نوع الاختيار من متعدد و (5) فقرات منها مقالية، اما اختبار مهارات التفكير العميق فتألف من (28) فقرة موزعة بين اربع مهارات  لكل من مهارة الطلاقة والمرونة (6) فقرات ومهارات التفسير والاستنباط (8 فقرات) وتم التحقق من صدق البناء للاختبار التحصيلي  واختبار مهارات التفكير العميق ومعامل الثبات وكذلك التحقق من الخصائص السايكومترية لفقرات الاختبار واختبار العميق، وقام الباحث بتدريس المجموعة التجريبية على وفق استراتيجية المصفوفة الابتكارية ، ودرست المجموعة الضابطة وفقاً للطريقة الاعتيادية ، وبعد انتهاء التجربة طبق كل من اختبار التحصيل واختبار مهارات التفكير العميق على كلتا المجموعين التجريبية والضابطة .
وتوصل البحث الى النتائج الاتية: 
1 - وجود فرق ذي دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا مادة الكيمياء على وفق استراتيجية المصفوفة الابتكارية وبين متوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين درسوا مادة الكيمياء على وفق الطريقة الاعتيادية في الاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية.
2- وجود فرق ذي دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا مادة الكيمياء على وفق استراتيجية المصفوفة الابتكارية وبين متوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين درسوا مادة الكيمياء على وفق الطريقة الاعتيادية في مهارات التفكير العميق لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء النتائج تم التوصل الى عدد من الاستنتاجات ووضع بعض التوصيات والمقترحات.

Abstract    
    The aim of the research is to identify the effect of the innovative matrix strategy on the achievement of chemistry and deep thinking skills among fifth grade science students. To verify the two objectives of the research, two null hypotheses were formulated, the first related to achievement and the second to deep thinking skills. To achieve the two objectives of the research, the researcher adopted the experimental method with partial control for two groups.  The post-test for achievement and the test for deep thinking skills were equivalent. The research sample consisted of (61) students from the fifth scientific grade at Nour Al-Wilaya Secondary School for the academic year (2023-2024), where the number of students in the experimental group was (30) students and the control group was (31) students  The two groups were rewarded on some variables: chronological age in months, a test of prior knowledge of chemistry, an intelligence test, and previous achievement in chemistry. To achieve the research objectives, an achievement test was prepared for chemistry and a deep thinking skills test. The achievement test consisted of (40 items), (  35 of which were objective paragraphs of the multiple choice type and (5) of which were essay paragraphs. As for the news on deep thinking skills, it consisted of (28) paragraphs distributed over four skills, each of the skills of fluency and flexibility (6) paragraphs and the skills of interpretation and deduction (8) paragraphs and was completed.  Verifying the construct validity of the test, the depth skills test, and the reliability coefficient, as well as verifying the psychometric properties of the test items and the depth test, where the researcher adopted the second test for two independent groups, and the researcher taught the experimental group according to the innovative matrix strategy, and the control group studied according to the usual method, and after the end of the experiment  Both the achievement test and the deep thinking skills test were applied to both the experimental and control groups.
The results reached the following :-
1- There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied chemistry according to the innovative matrix strategy and the average scores of the control group students who studied chemistry according to the usual method in the achievement test in favor of the experimental group.
1-  2-There is a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied chemistry according to the innovative matrix strategy and the average scores of the control group students who studied chemistry according to the regular method in deep thinking skills in favor of the experimental group.  In light of the results, a number of conclusions, recommendations and proposals were reached.