كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

أثر أنموذج التناوب على محطات التعلم المدمج في تحصيل طالبات الصف الثالث المتوسط وحدسهن الرياضي The Effect of the Rotation Model on Blended Learning Stations On the Achievement of third_Grade Female Students and Their Mathematical Intuition

by هند كاظم تايهHIND KADHIM TAYYEH (قسم الرياضيات)

Europe/Berlin
بناية الكلية/ قسم الرياضيات (قاعة المرحوم أ.د. عريبي الزوبعي)

بناية الكلية/ قسم الرياضيات (قاعة المرحوم أ.د. عريبي الزوبعي)

Description

هدف البحث الحالي التعرف على أثر أنموذج التناوب على محطات التعلم المدمج في تحصيل طالبات الصف الثالث المتوسط وحدسهن الرياضي، وللتحقق من هدفي البحث وضعت الفرضيتان الصفريتان الخاصة بمتغيري البحث التابعين وهما (التحصيل والحدس الرياضي):
واعتمدت الباحثة التصميم شبه التجريبي للمجموعتين المتكافئتين (المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة) ذات الاختبار البعدي، إذ طبيقت التجربة على عينة من طالبات الصف الثالث المتوسط بلغ عددها (60) طالبة، وبواقع (29) طالبة للمجموعة التجريبية و(31) طالبة للمجموعة الضابطة للعام الدراسي 2023-2024 ، وبعد مكافأتهما في (اختبار المعلومات الرياضياتية، والتحصيل السابق في الرياضيات، الذكاء، اختبار الحدس الرياضي)، تم بناء أداتي البحث متمثلة بالاختبار التحصيلي واختبار الحدس الرياضي، بعد التحقق من خصائصهما الإحصائية والسيكومترية و درست المجموعة التجريبية على وفق أنموذج التناوب على محطات التعلم المدمج والمجموعة الضابطة على وفق الطريقة الاعتيادية، وطبقت أداتا البحث على كلا المجموعتين، وباستخدام الحقيبة الإحصائية للعلوم الاجــــــــــتماعية (SPSS-V28)، أظهرت النتائج تفوق طالبات المجموعة التجريبية على طالبات المجموعة الضابطة.
واعتمادا على النتائج وتفسيرها استنتجت الباحثة ان تدريس الطالبات وفقا لأنموذج التناوب على محطات التعلم المدمج اسهم في زيادة تحصيل طالبات عينة البحث التجريبية في مادة الرياضيات، كما عمل الأنموذج على زيادة دافعية طالبات المجموعة التجريبية نحو المادة الدراسية وتطور طريقة التفكير لديهن بشكل ملحوظ، كما كان له الأثر في رفع مستوى الحدس الرياضي لدى الطالبات المجموعة التجريبية أكثر من طالبات المجموعة الضابطة من خلال ربط مادة الرياضيات بالحياة اليومية ، فضلا عن إيجاد جسور لربط المادة العلمية في المحتوى بالخبرات السابقة للطالبات وخرج البحث بجملة من التوصيات أهمها:
1- إجراء دورات تدريبية، وورش عمل من قبل قسم الإعداد والتدريب في المديريات العامة للتربية لمدرسي الرياضيات ولمختلف المراحل لاستعمال أنموذج التناوب على التعلم المدمج بمختلف نماذجه والاستراتيجيات المنبثقة منه في تدريس مادة الرياضيات.
2- الاهتمام بمتغير الحدس الرياضي في برامج التعليم المصغر الخاص بالطلبة المدرسين في مختلف كليات التربية.
وقدم البحث مجموعة من المقترحات أهمها:
1- تطوير أنموذج التناوب على محطات التعلم المدمج بما يتوافق مع النظريات الحديثة المتعلقة بتقليل العبء المعرفي لدى المتعلمين.
2- بناء برنامج تدريبي لمدرسي الرياضيات قائم وفق أنموذج التناوب على محطات التعلم المدمج وأثره في تحصيل طلبتهم وتنمية الحدس الرياضي لديهم.


2024 A.D 1445 A.H
Abstract:
The aim of the current research is to identify the effect of the rotation model on blended learning stations on the achievement and mathematical intuition of third-year intermediate students. To verify the two objectives of the research, the two null hypotheses were developed for the two adopted research variables, which are (achievement and mathematical intuition):
The researcher adopted a quasi-experimental design with two equal groups (the experimental group and the control group) with a post-test, The experiment was applied to a sample of (60) female students in the third intermediate grade, with (29) female students for the experimental group and (31) female students for the control group for the academic year 2023-2024, after which they were rewarded in (mathematical information test, previous achievement in mathematics, intelligence, and mathematical intuition test),The two research tools, namely the achievement test and the mathematical intuition test, were built after verifying their statistical and psychometric properties. The experimental group was taught according to the rotation model on the blended learning stations, and the control group was taught according to the usual method, Research tools were applied to both groups.
Using the Statistical Portfolio for the Social Sciences (SPSS-V28), the results showed that the female students of the experimental group outperformed the female students of the control group, Based on the results and their interpretation, the researcher concluded that teaching female students according to the rotation model on blended learning stations contributed to increasing the achievement of the female students in the experimental research sample in mathematics.
The model also led to a significant increase in the motivation of the experimental group students towards the academic subject and developing their way of thinking. It also had an impact in raising the level of mathematical intuition among the experimental group students more than the control group students by linking mathematics to daily life.
In addition to creating bridges to link the scientific material in content with students’ previous experiences, the research came out with a number of recommendations, the most important of which are:

1- Conducting training courses and workshops by the Preparation and Training Department in the General Directorates of Education for mathematics teachers at various levels to use the blended learning rotation model with its various models and the strategies emerging from it in teaching mathematics.
2- Paying attention to the variable of mathematical intuition in micro-learning programs for student teachers in various colleges of education.
The research also presented a set of proposals, the most important of which are:
1- Developing a rotating model for blended learning stations in line with modern theories related to reducing the cognitive load among learners.
2- Using the rotation model on blended learning stations and its impact on the curricula for students of the College of Education/Department of Mathematics).