كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

اثر الأنموذج الانتقائي في تحصيل مادة الكيمياء والتحكم المعرفي عند طالبات الصف الثاني المتوسط " The effect of the selective model on achievement Chemistry and cognitive control among female students Second intermediate grade"

by شفاء جميل خليلShafaa Jamil Khalil (قسم الكيمياء)

Europe/Berlin
بناية العمادة (قاعة المرحوم أ. سالم عبد الحميد)

بناية العمادة (قاعة المرحوم أ. سالم عبد الحميد)

Description

Abstract:
The research aims to know the impact of the selective model on:
1- Obtaining the chemical substance for twelfth grade students.
2- Controlling tourism among Danish second-year female students.
To achieve Han's goals, the following two null hypotheses were formulated:
• There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the averages of those seeking the experimental group for two experiments according to the selectivity model and the average of what was actually requested from the control group, based on the usual method in testing academic achievement in chemistry.
• There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the female students in the experimental group who study according to the selective model and the average scores of the female students in the control group who study according to the usual method in the cognitive control scale.
The researcher adopted the experimental research approach, which is represented by designing a post-test with partial control for two independent, unequal groups. The research population was determined by the female students of the second intermediate grade, and the middle school for girls was chosen (by purposive method), as the research sample reached (63) female students, with (32) female students in the group. The experimental group (31) requested the control group, and parity was conducted between the two groups in some variables that could affect the results of the research by participating with the independent variable in influencing the accuracy of the results of the dependent variables, which are:
(Chronological age calculated in months, intelligence test, previous science subject achievement, parents’ achievement, previous information, cognitive control scale) Two research tools were prepared: the achievement test, which consisted of (40) multiple-choice items, and the cognitive control scale, which consisted of 42 Paragraph: The psychometric properties of the achievement test and the scale were investigated after presenting it to a number of arbitrators. The data was analyzed using the statistical package (SPSS), and the statistical results showed the superiority of the experimental group over the control group in the achievement test of chemistry and the cognitive control scale.
In light of this, a number of conclusions, recommendations, and proposals were reached.
المستخلص: أ
يهدف البحث الى معرفة اثر الانموذج الانتقائي في:
1- تحصيل مادة الكيمياء عند طالبات الصف الثاني المتوسط .
2- التحكم المعرفي عند طالبات الصف الثاني المتوسط .
ولتحقيق هدفي ابحث تم صياغة الفرضيتين الصفريتين الاتيتين :
• لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية التي تدرس على وفق النموذج الانتقائي ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة التي تدرس على وفق النموذج الانتقائي. الطريقة المنتظمة في اختبار التحصيل الدراسي لمادة الكيمياء.
• لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية التي تدرس على وفق النموذج الانتقائي ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة التي تدرس على وفق النموذج الانتقائي. بالطريقة المعتادة في مقياس التحكم المعرفي.
اعتمدت الباحثة منهج البحث التجريبي ، والمتمثل بتصميم الاختبار البعدي ذي الضبط الجزئي لمجموعتين مستقلتين غير متساويتين ، فقدتم تحديد مجتمع البحث بطالبات الصف الثاني المتوسط وتم اختيار متوسطة المهج للبنات ( بالطريقة القصدية ) ، اذ بلغت عينة البحث (63) طالبة بواقع (32) طالبة المجموعة التجريبية (31) طالبة المجموعة الضابطة ، وتم اجراء التكافؤ بين المجموعتين في بعض المتغيرات التي من الممكن ان تؤثر في نتائج البحث من خلال الاشتراك مع المتغير المستقل في التأثير في دقة نتائج المتغيرات التابعة وهي:
( العمر الزمني محسوب بالشهور ، اختبار الذكاء ، التحصيل السابق لمادة العلوم ، تحصيل الابوين ، المعلومات السابقة ، مقياس التحكم المعرفي ) وقد تم اعداد اداتي البحث : الاختبار التحصيلي الذي تكون من (40) فقرة اختيار من متعدد ، ومقياس التحكم المعرفي الذي تكون من 42 فقرة ، تم التحقق من الخصائص السيكومترية للاختبار التحصيلي والمقياس بعد عرضه على عدد من المحكمين. وتم تحليل البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية (SPSS)، وأظهرت النتائج الإحصائية تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي لمادة الكيمياء ومقياس التحكم المعرفي.
وفي ضوء ذلك تم التوصل الى عدد من الاستنتاجات ، والتوصيات ، والمقترحات.