كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

اثر استراتيجية خلية التعلم في تحصيل مادة الكيمياء والاتجاه نحوها عند طلاب الصف الثاني المتوسط The effect of the learning cell strategy on the achievement of chemistry and the attitude towards it among second-year intermediate students

by محمد نجم عبدالله الحلبوسيmohammed najm abdalah (قسم الكيمياء)

Europe/Berlin
بناية الكلية/ بناية العمادة (قاعة المرحوم أ. سالم عبد الحميد)

بناية الكلية/ بناية العمادة (قاعة المرحوم أ. سالم عبد الحميد)

Description

مستخلص البحث
هدف البحث الى التعرّف على اثر استراتيجية خلية التعلم في تحصيل مادة الكيمياء والاتجاه نحوها عند طلاب الصف الثاني المتوسط ،ولتحقيق هدفي البحث اعتمد الباحث المنهج التجريبي ذي الضبط الجزئي لمجموعتين متكافئتين ذات الاختبار البعدي للتحصيل ومقياس الاتجاه نحو مادة الكيمياء، اذ تحدد مجتمع البحث بطلبة الصف الثاني المتوسط للمدارس المتوسطة والثانوية النهارية الحكومية التابعة لمديرية تربية الانبار، واختيرت متوسطة تاج الوقار للبنين قصدياً لتمثل عينة البحث، إذ تم اختيار شعبتين من الصف الثاني المتوسط عشوائياً لتمثل احداها المجموعة التجريبية بواقع (30) طالباً درسوا وفق استراتيجية خلية التعلم، والشعبة الثانية تمثل المجموعة الضابطة بواقع (32) طالباً درسوا وفق الطريقة الاعتيادية، وبذلك تكون عينة البحث من (62) طالباً من طلبة الصف الثاني المتوسط ، وتمت مكافأة مجموعتا البحث (التجريبية والضابطة ) في بعض من المتغيرات (العمر الزمني محسوباً بالأشهر، واختبار المعلومات السابقة لمادة الكيمياء، واختبار رافن للذكاء، والتحصيل السابق لمادة الكيمياء، ومقياس الاتجاه نحو مادة الكيمياء).قام الباحث ببناء أداتي البحث الاختبار التحصيلي ومقياس الاتجاه نحو مادة الكيمياء، وقد تألف الاختبار التحصيلي من (40) فقرة موضوعية من نوع الاختيار من متعدد, اما مقياس الاتجاه نحو المادة فتألف من (40) فقرة , وتم التحقق من صدق البناء ومعامل الثبات وكذلك التحقق من الخصائص السايكومترية لفقرات الاختبار التحصيلي ومقياس الاتجاه نحو مادة الكيمياء، إذ حللت النتائج باستخدام الوسائل الإحصائية (SPSS) منها الاختبار التائي لمجموعتين مستقلتين غير متساويتين ،وقد اظهرت نتائج البحث ما يلي:- 
(يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طلبة المجموعة التجريبية الذين سيدرسون على وفق استراتيجية خلية التعلم ومتوسط درجات طلبة المجموعة الضابطة الذين سيدرسون على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار تحصيل مادة الكيمياء).
(يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلاله (0,05) بين متوسط درجات طلبة المجموعة التجريبية الذين يدرسون على وفق استراتيجية خلية التعلم ومتوسط درجات طلبة المجموعة الضابطة الذين يدرسون علي وفق الطريقة الاعتيادية للاتجاه نحو مادة الكيمياء).
وفي ضوء النتائج تم التوصل الى عدد من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.                                                     Abstract
The aim of the research is to identify the effect of the learning cell strategy on the achievement of chemistry and the attitude towards it among second-year intermediate students. To achieve the two objectives of the research, the researcher adopted the experimental method with partial control for two equal groups with a post-test for achievement and a measure of attitude towards chemistry, as the research population was determined by second-year students. The middle school for middle and secondary government day schools affiliated with the Anbar Education Directorate, and Taj Al-Waqar Middle School for Boys was intentionally chosen to represent the research sample, as two sections of the second middle grade were randomly selected, one of which represented the experimental group with (30) students who studied according to the learning cell strategy, and the second section represented the control group. There were (32) students who studied according to the usual method, and thus the research sample consisted of (62) students from the second intermediate year, and the two research groups (experimental and control) were equivalent in some of the variables (chronological age calculated in months, the test of previous knowledge of the chemistry subject, and the test Raven for intelligence, previous achievement in chemistry, and a measure of attitude toward chemistry). The researcher built two research tools, the achievement test and a measure of attitude toward chemistry. The achievement test consisted of (40) objective items of the multiple-choice type, while the measure of attitude toward the subject consisted Of (40) items, the construct validity and reliability coefficient were verified, as well as the psychometric properties of the achievement test items and the attitude scale towards chemistry. The results were analyzed using statistical methods (SPSS), including the t-test for two independent groups. The research results showed the following: -
)There is a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group students who will study according to the learning cell strategy and the average scores of the control group students who will study according to the normal method in the chemistry achievement test).
)There is a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average grades of the experimental group students who study according to the learning cell strategy and the average grades of the control group students who study according to the usual method of approach to chemistry(.
In light of the results, a number of conclusions, recommendations and proposals were reached