كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

"The effect of the couple inquiry cycle strategy (CICS) on Academic achievement of chemistry and scientific problem-solving skills among second Grade Intermediate"أثر استراتيجية التقصي الثنائية (CICS) في تحصيل مادة الكيمياء ومهارات حل المشكلات العلمية عند طلاب الصف الثاني المتوسط

by مصطفى كريم زيدان Mustafa kareem zidan (قسم الكيمياء)

Europe/Berlin
بناية الكلية/البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

بناية الكلية/البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

Description

يهدف البحث الى التعرف على أثر استراتيجية التقصي الثنائية (CICS )في تحصيل مادة 
الكيمياء ومهارات حل المشكلات العلمية عند طالب الصف الثاني المتوسط، ولتحقيق هدفي البحث 
تم صياغة الفرضيتين الصفريتين الآتيتين: 
• لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة(0.05) بين متوسط درجات طالب المجموعة 
التجريبية الذين يدرسون على وفق استراتيجية التقصي الثنائية ومتوسط درجات طالب المجموعة 
الضابطة الذين يدرسون على وفق الطريقة الاعتيادية في الإختبار التحصيلي لمادة الكيمياء. 
• لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طالب المجموعة 
التجريبية الذين يدرسون على وفق استراتيجية التقصي الثنائية ومتوسط درجات طالب المجموعة 
الضابطة الذين يدرسون على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار مهارات حل المشكلات العلمية. 
اعتمد الباحث منهج البحث التجريبي، المتمثل بتصميم الاختبار البعدي ذ ي الضبط الجزئي 
لمجموعتين مستقلتين غير متساويتين، فقد تم تحد يد مجتمع البحث بطالب الصف الثاني المتوسط 
واختيرت (متوسطة الشهيد علي الكعبي) قصديا،ً وهي احدى المدارس التابعة لمديرية تربية بغداد 
-الرصافة الثالثة، اذ بلغت عينة البحث )(65) طالباً بواقع (32) طالباً المجموعة التجريبية و (33)
طالباً المجموعة الضابطة . وكوفئت مجموعتا البحث (التجريبية و الضابطة )في بعض المتغيرات 
التي من الممكن ان تؤثر في نتائج البحث من خلال الاشتراك مع المتغير المستقل في التأثير في دقة نتائج المتغيرات التابعة وهي:(العمر الزمني محسوباً بالأشهر، واختبار المعلومات السابقة لمادة
الكيمياء، واختبار الذكاء اوتيس لينون، والتحصيل السابق لمادة الكيمياء، واختبار مهارات حل 
المشكلات) ،وقام الباحث ببناء اداتي البحث: الإختبار التحصيلي لمادة الكيمياء الذي تكون من (40)
فقرة،(36) منها فقرة موضوعية من نوع الإختبار من متعدد و(4)فقرات مقالية، واختبار مهارات 
حل المشكلات العلمية الذي تكون من )20( فقرة ، وتم التحقق من صدق البناء للاختبارين ومعامل 
الثبات وكذلك التحقق من الخصائص السايكومترية لفقرات الإختبار التحصيلي واختبار مهارات حل 
المشكلات، إذ حللت النتائج باستخدام الحقيبة الإحصائية (SPSS(،وقد اظهرت النتائج الإحصائية 
تفوق طالب المجموعة التجريبية على طالب المجموعة الضابطة في الإختبار التحصيلي لمادة 
الكيمياء واختبار مهارات حل المشكلات العلمية. وفي ضوء ذلك تم التوصل الى عدد من 
الاستنتاجات، والتوصيات، والمقترحات.                                                                                                The research aims to find the effect of the couple inquiry cycle
strategy (CICS) on Academic achievement of chemistry and scientific 
problem-solving skills among second Grade Intermediate, to achieve the 
two aims of the research, the following two zero hypotheses were 
formulated: 
1-There is no statistically significant difference at the level of significance ،
(0.05) between the mean scores of the students of the experimental group 
who study according to the couple inquiry cycle strategy and the average 
scores of the students of the control group who study according to the usual 
method in the academic achievement test of chemistry. 
2-There is no statistically significant difference at the level of significance 
(0.05) between the mean scores of the students of the experimental group 
who study according to the couple inquiry cycle strategy and the average 
scores of the students of the control group who study according to the 
traditional method in the scientific problem-solving skills test.
The researcher adopted the experimental approach with partial control of 
two non-equal groups with the post-test for achievement and the scientific 
problem solving skills test، As the research community was determined 
with students of the second intermediate grade of intermediate and 
secondary governmental day schools affiliated to the Directorate of 
Education of Baghdad / Al-Rusafa Al-Thaletha، and Ali AL-kabi 
Intermediate School for boys was intentionally chosen to be the research 
sample ، where two divisions were chosen from the second intermediate 
grade randomly ، one of which represented the experimental group by (32) 
students who studied according to The strategy of the couple inquiry cycle
strategy and the other section represents the control group with (33)students who studied according to the usual method ، the research sample 
consisted of (65) students from the second intermediate grade students in 
Ali AL-kabi Intermediate School for males ،The two research groups 
(experimental and control) were equivalenced in some variables 
(chronological age calculated in months، test of previous knowledge of 
chemistry، test of intelligence ، previous achievement of chemistry ، & 
scientific problem solving skills test) The researcher prepared the 
achievement test tool for chemistry and adopted the scientific problem 
solving skills test. The achievement test consisted of (40 items) ، (36) of 
which were objective items of multiple-choice type ، and (4) of which were 
essays. As for the scientific problem-solving skills test ، it consisted of (20) 
items. The validity of the construction of the two tests and the stability 
coefficient were verified، as well as the verification of the psychometric 
properties of the achievement test items and the scientific problem-solving 
skills test، where the results were analyzed using statistical methods 
(SPSS) ، and the research results showed the superiority of the 
experimental group over the control group in the achievement test of 
chemistry and the scientific problem-solving skills test. In light of this, a 
number of conclusions, recommendations and proposals were reached.