كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

أثر استراتيجية هرم الأفضلية في تحصيل مادة الكيمياء والتفكير الاحاطي عند طلاب الصف الثاني المتوسط The effect Priority Hierarchy strategy On theachievement of chemistry And Peripheral thinking Among second grade Students

by عمار جاسب علي Ammar Jasib Ali (قسم الكيمياء)

Europe/Berlin
بناية الكلية/البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

بناية الكلية/البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

Description

المستخلص
يهدف هذا البحث الى التعرف على ( أثر استراتيجية هرم الافضلية في تحصيل مادة الكيمياء والتفكير الإحاطي عند طلاب الصف الثاني المتوسط )، ولغرض تحقيق ذلك اعتمد الباحث التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي، إذ تم تحديد مجتمع البحث بطلاب الصف الثاني المتوسط في جميع المدارس الثانوية والمتوسطة الحكومية في المديرية العامة لتربية محافظة بابل / قسم تربية المسيب للعام الدراسي (2024-2023)، وتم اختيار ثانوية بيروت للبنين بالتعيين القصدي ليكونوا طلاب عينة البحث، ثم بالقرعة اختيرت شعبتان من الصف الثاني المتوسط بصورة عشوائية لتمثل شعبة (أ) المجموعة التجريبية الذين سيدرسون على وفق استراتيجية هرم الافضلية البالغ عددها (30) طالباً وشعبة (ج) المجموعة الضابطة الذين سيدرسون على وفق الطريقة الاعتيادية البالغ عددها (31) طالباً, وبعدها تم اجراء تكافؤ مجموعتي البحث في المتغيرات (العمر الزمني بالأشهر واختبار الذكاء (اوتيس- لينون) ودرجات التحصيل السابق واختبار المعلومات السابقة واختبار التفكير الاحاطي)، كما تم تحديد المادة العلمية التي تضم الفصول الثلاثة الاولى من كتاب الكيمياء للصف الثاني المتوسط المقرر تدريسه للعام الدراسي (2024-2023)، إذ قام الباحث بصياغة الأغراض السلوكية وفقاً لتصنيف بلوم ضمن المجال المعرفي، و تم اعداد الخطط التدريسية واداتي البحث، الأولى الاختبار التحصيلي، إذ تم بناء الاختبار الذي يتألف من (40) فقرةً موضوعية من نوع الاختيار من متعدد ذات اربعة بدائل، واحد منها صحيح، اما الثانية التي تمثلت باختبار التفكير الاحاطي، إذ تبني الباحث الاختبار من دراسة صالح (2022) الذي اعده ليناسب المرحلة الدراسية المقصودة، وتم التحقق من صدق وثبات الأداتين، وطبق الاختباران على عينتين استطلاعيتين الأولى لمعرفة زمن الاجابة ومقدار وضوح الفقرات، والثانية لمعرفة الخصائص السايكومترية, اذ تم تحليل ومعالجة بيانات البحث احصائياً، وقد بينت النتائج الاحصائية التي توصل اليها الباحث الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا على وفق استراتيجية هرم الافضلية, ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين درسوا على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل لمادة الكيمياء لصالح المجموعة التجريبية، وتبين أيضاً وجود فروق ذي دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا على وفق استراتيجية هرم الافضلية, ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين درسوا على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التفكير الاحاطي لصالح المجموعة التجريبية، وعلى ضوء ما سبق توصل الباحث الى عدد من النتائج والاستنتاجات، وقدم مجموعة من التوصيات والمقترحات.                         Abstract 
This research aims to identify (the effect of the preference pyramid strategy on the achievement of chemistry and circumstantial thinking among second-year intermediate students). For achieving this, the researcher adopted an experimental design with molecular control, where the research population was determined by second-year intermediate students in all government secondary and intermediate schools. In the General Directorate of Education of Babylon Governorate / Al-Musayyib Education Department for the academic year (2023-2024), Beirut Secondary School for Boys was chosen by intentional recruitment to be the students of the research sample. Then, by lottery, two sections of the second intermediate grade were randomly selected to represent Division (A) of the experimental group who will study on According to the preference pyramid strategy, the number of (30) students and Section (C) is the control group who will study according to the usual method, numbering (31) students. After that, the two research groups were equalized in the variables (chronological age in months, intelligence test (Otis-Lennon), and achievement scores). The previous information test, the previous information test, and the circumstantial thinking test). The scientific material that includes the first three chapters of the chemistry book for the second intermediate grade scheduled to be taught for the academic year (2023-2024) was also determined. The researcher formulated behavioral objectives according to Bloom’s classification within the cognitive field, and was prepared. Teaching plans and two research tools: the first was the achievement test, which consisted of (40) objective multiple-choice items with four alternatives, one of which was correct. The second was the circumstantial thinking test, where the researcher adopted the test from Saleh’s study (2022). Which was prepared to suit the intended academic stage, and the validity and stability of the two tools were verified. The two tests were applied to two exploratory samples, the first to determine the response time and the level of clarity of the paragraphs, and the second to determine the psychometric properties, as the research data was analyzed and processed statistically, and the statistical results reached by the researcher showed that there is Statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied according to the preference pyramid strategy, and the average scores of the control group students who studied according to the usual method in the achievement test for chemistry in favor of the experimental group. It was also shown that there is a significant difference Statistics at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied according to the preference pyramid strategy, and the average scores of the control group students who studied according to the usual method in the circumstantial thinking test for the benefit of the experimental group. In light of the above, the researcher arrived at a number From the results and conclusions, a set of recommendations and proposals were presented.