كلية التربية للعلوم الصرفة ( ابن الهيثم)

أثر استراتيجية شبكة الاسئلة في تحصيل مادة الكيمياء والتفكير المتجدد عند طلاب الصف الثاني المتوسط The effect of the Question Network Strategy on the achievement in chemistry and Renewed Thinking among second Intermediate students

by حسن هادي عبد الكاظمHassan Hadi Abdelkhadhem (قسم الكيمياء)

Europe/Berlin
البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

البناية المشتركة (قاعة المرحوم أ.د. فهد علي حسين )

Description

هدفَ البحث إلى التعرف على أثر استراتيجية شبكة الاسئلة في تحصيل مادة الكيمياء والتفكير المتجدد عند طلاب الصـف الثاني المتوسط، ولتحقيق ذلك صاغ الباحث فرضيتين صفريتين وعلى النحو الآتي:
- "لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون على وفق استراتيجية شبكة الأسئلة ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل لمادة الكيمياء".
- "لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون على وفق استراتيجية شبكة الأسئلة ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التفكير المتجدد".
تم اعتماد التصميم التجريبي ذي الضبط الجزئي، وتمثل مجتمع البحث بطلاب الصف الثاني المتوسط في المدارس المتوسطة والثانوية النهارية الحكومية التابعة للمديرية العامة لتربية بابل/ قسم تربية الهاشمية/ قاطع قضاء القاسم، واختيرت (متوسطة العقد الفريد) قصديّاً لتكُن عينة البحث، ثم اختيرت شعبتان من الصف الثاني المتوسط بصورة عشوائية لتمثل مجموعتي البحث، احدهما مثّلت المجموعة التجريبية وعدد طلابها (30) طالباً درسوا على وفق استراتيجية شبكة الأسئلة، والأخرى مثّلت المجموعة الضابطة وعدد طلابها (32) طالباً درسوا على وفق الطريقة الاعتيادية، وقد كوفئت المجموعتين بعدد من المتغيرات، هي: التحصيل السابق في مادة العلوم، العمر الزمني بالشهور، اختبار المعلومات السابقة، اختبار اوتيس- لينون للذكاء، واختبار التفكير المتجدد. وحدد الباحث المادة العلمية بالفصول الثلاثة الأولى من كتاب كيمياء الصف الثاني المتوسط الطبعة الخامسة المنقحة لسنة 2023 م، وتم بناء أداتي البحث، وهما اختبار التحصيل في مادة الكيمياء الذي تكوّن من (40) فقرة من نوع اختيار من متعدد، واختبار التفكير المتجدد المتكون من (20) فقرة، وتم التحقق من صدق الاداتين وثبات كلٍّ منهما، وبعد الاعتماد على حزمة الوسائل الاحصائية في برنامجي (SPSS+22) و (Microsoft Excel) تم تحليل ومعالجة نتائج البحث التي تم التوصل إليها، وأشارت النتائج إلى تفوق طلاب المجموعة التجريبية على طلاب المجموعة الضابطة في اختبار تحصيل مادة الكيمياء واختبار التفكير المتجدد، وفي ضوء تلك النتائج توصل الباحث إلى عدد من الاستنتاجات وأوصى بعدد من التوصيات والمقترحات.                                                                          The research aimed to identify the effect of the question network strategy on achievement of chemistry and renewed thinking among second intermediate students. To achieve this, the researcher formulated two null hypotheses, as follows:

- “There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group students who study according to the question network strategy and the average scores of the control group students who study according to the usual method in the achievement test for chemistry.”

- “There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group students who study according to the question network strategy and the average scores of the control group students who study according to the usual method in the renewed thinking test.”

The researcher adopted an experimental design with partial control, and the research population was represented by second-grade intermediate students in government middle and secondary day schools affiliated with the General Directorate of Babylon Education/ Hashimiya Education Department/Al-Qasim District. (Al-Aqd Al-Farid middle school) was intentionally chosen to be the research sample, then two divisions were randomly selected from the second-grade intermediate to represent the two research groups. One of them represented the experimental group, with a number of (30) students, which will study according to the question network strategy, and the other represented the control group, with a number of (32) students, which will study according to the usual method, The two groups were rewarded with a number of variables: previous achievement in science, chronological age in months, previous information test, Otis-Lennon intelligence test, and the renewed thinking test. The researcher identified the scientific material in the first three chapters of the Chemistry textbook for the second intermediate grade, revised fifth edition for the year 2023 AD, and the two research tools were built, which are the achievement test in chemistry, which consists of (40) multiple-choice items, and the renewed thinking test, which consists of (20) paragraph, and the validity and reliability of each of them was verified, After relying on the statistical methods package in the programs (SPSS+22) and (Microsoft Excel), the research results that were reached were analyzed and processed, and the results indicated that the students of the experimental group outperformed the students of the control group in the chemistry achievement test and the renewed thinking test. In light of these results, the researcher reached a number of conclusions and recommended a number of recommendations and proposals.